במשך עשרות שנים הוצאה לאור של ספר הייתה כרוכה בשליחה של התוכן להוצאות לאור שונות, ציפייה שאחת מהן תסכים בטובה להיפגש עם הסופר ואז לייחל לקבל אפשרות לחתום על חוזה מול ההוצאה לאור. במרבית המקרים הסופר היה החוליה החלשה בכל התהליך וכך גם קיבל את השכר שלו עבור הספר. היום המצב שונה ויש מהפכה של ממש בענף הדפסת ספרים בישראל כמו בעולם כולו.
לפני 10, 20 או 50 שנים אם הייתם מעוניינים להוציא לאור את הספר שכתבתם, הייתם נאלצים לעבור מסע ייסורים בדרך אל ההדפסה המיוחלת. ראשית יש לכתוב את הספר וזה אבל רק הבסיס לכל ההמשך. כעת שולחים דוגמא שלו לעשרות הוצאות לאור, מנסים לתאם פגישה עם המנהלים בהוצאות הללו ולקוות שיאהבו את הספר שלכם. כל העתיד של הספר שלכם היה תלוי בכמה קוראים בודדים שיחליטו אם זה לטעמם או לא ואם כדאי להם “לעשות טובה” ולהשקיע בהפקת הספר שלכם.
כאשר יש החלטה שהספר טוב ויש לו פוטנציאל אז חותמים על חוזה בו מרבית ההכנסות הולכות לטובת ההוצאה לאור ורק אם יהיה מדובר ברב מכר של ממש סביר להניח שהסופר ייהנה מתמלוגים נאים גם כן. כמה עותקים מדפיסים? היכן מפיצים את הספר? מי מטפל ביחסי ציבור? זה כבר בידיים של ההוצאה לאור בלבד ולסופר כמעט ואין כל מה לומר בנושאים הללו.
הסיבה לכל המצב הזה היא שתהליך הדפסת ספרים היה מורכב, דרש מכונות דפוס שרק לבתי דפוס מעטים היו וגם עלות הדפסת ספרים הייתה גבוהה יחסית כיוון שההדפסה הפכה לכלכלית רק אם הודפסו לפחות כמה אלפי עותקים של הספר. הדפסת ספרים בכמויות קטנות לא אפשרית בדפוס אופסט ולכן היה זה סוג של הימור מצד ההוצאות לאור על הבחירה להפיק את הספר או לא.
היום המצב שונה וכל סופר יכול לשלוט בתהליך כולו ובעיקר בהכנסות הספר שלו מבלי להיות תלוי בהוצאות לאור הללו.
מה הגורמים לשינוי בענף הדפסת הספרים?
יש כמה גורמים ששינו את עולם ההוצאה לאור וחיזקו פלאים את מעמדם של הסופרים בכל התהליך. המצב השתנה עד כדי כך שרבים בוחרים כיום שלא לפנות בכלל לבתי דפוס שמתמחים בהדפסת ספרים או להוצאות לאור גדולות ופשוט עושים את כל התהליך בכוחות עצמם או באמצעות הוצאות לאור שמותאמות לעידן הנוכחי.
הסיבות לשינוי המצב בענף הדפסת ספרים:
- אתרים של גיוס המונים – אתרים בהם ניתן לגייס כסף מגולשים שמוכנים להשקיע במוצר עתידי הגיחו לעולם לפני כעשור גם כן. בשנים האחרונות הם הפכו פופולאריים ביותר בקרב רבים גם בישראל כאשר עשרות סופרים מבצעים גיוס מימון לספר העתידי שלהם בדרך זאת. מפרסמים פרק ו/או תקציר של הספר, מציעים אותו בעלות סימלית יחסית או בצירוף בונוס של חתימה אישית מהסופר ומגייסים כסף שיעזור לממן הדפסה בכמות קטנה.
- מכונות דפוס דיגיטליות – דפוס דיגיטלי קיים כבר די הרבה זמן אבל בעשור האחרון הצטרפו לענף ההדפסות מכונות דפוס דיגיטלי חדישות, מהירות ואיכותיות יותר מאי פעם. הדבר מאפשר הדפסת ספרים בכמויות קטנות ואפילו הדפסת ספרים בודדים כולל כריכה ישירות מהקבצים שמוגדרים במחשב. התהליך מהיר, זול יחסית ומאפשר בעיקר את גולת הכותרת – הדפסת ספרים בזול ובכמות קטנה.
- אינטרנט ורשתות חברתיות – אחרי שמגייסים תקציב להדפסת הספר ומדפיסים אותו בכמות המדויקת שדרושה לכם, זה הזמן לפרסם אותו ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר כדי לעניין לקוחות פוטנציאלים לרכוש אותו. יש רבים שמציעים מכירה און ליין מאתר האינטרנט שלהם ויש מי שמציעים רכישה בחנויות ספרים נבחרות. אלו הם יחסי ציבור שמנוהלים ע”י הסופר עצמו או חברה המתמחה בפרסום באינטרנט וברשתות חברתיות.